søndag 6. november 2011

Pannebrød

Jeg har skrevet litt om pannebrød før, men i dag tenkte jeg det skulle få et helt innlegg helt for seg selv. Det er så godt og enkelt!

Hell ønsket melmengde i en bolle. Bruk hva slags mel du vil; grovmel, speltmel, hvetemel, havremel, glutenfritt - hva som helst.

Tilsett en liten klypte salt, og eventuelt krydder om du vil ha mer smak på brødet. Jeg bruker ofte Jacobs potetkrydder i pannebrød, som blir veldig godt!


Tilsett en skvett vann, og rør til deigen er fast.


La deigen stå litt, før du deler den opp i passe stykker, klemmer delene flate og steker dem i masse ekte smør.


Veldig godt ved siden av supper og slikt, og en praktisk oppskrift å ha i bakhodet om man skulle være tom for brød!

4 kommentarer:

  1. nam nam! jeg er veldig dårlig på å ha brød i huset, og lager ofte pannebrød hvis jeg vil ha en brødskive!

    SvarSlett
  2. Hvor lenge må man steke de for å få de gjennomstekt?

    Har du prøvd med havre- og/ eller rugmel?
    Jeg tåler ikke hvete så bra, og bytter ut (til den grad det går) hvete med rug eller havre, eller bygg. Men så er det jo slik at bakeegenskapene til disse sortene er heller dårlige, i alle fall når de opptrer uten hvete. Brød vil ikke heve, får aldri nok mel, blir ikke gjennomstekt, scones må lages som muffins, pannekaker blir IKKE gjennomstekt (uansett hvor lenge jeg steker de)... etc.
    Tror du de vil fungere i stedet for hvete i pannebrød? Du sier jo at man kan bruke hva slags mel man vil, men det er nesten for godt til å være sant. Jeg tror deg nesten ikke. Hi hi ;)

    De ser veldig gode ut, og jeg har lyst til å prøve. :)

    SvarSlett
  3. WOW! Dette har jeg aldri hørt om før, må garantert prøves!

    SvarSlett
  4. Gjorde et forsøk, men tror jeg var litt for utålmodig og tok det litt tidlig av pannen :p.

    http://i.imgur.com/7hHY8.jpg

    Gir det litt lenger tid neste gang og kanskje sammalt hvete i stedet, for ditt brød så jo snadder ut. Kanskje uten den klypen salt også, for det var mer en nok av det i smøret.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)