mandag 26. september 2011

Spis opp maten din!

I dag blir det ikke kjøttfri middag, fordi jeg har feilberegnet litt med matrester fra de siste dagene. Spiser jeg ikke kjøttmåltidet jeg har i kjøleskapet i dag, blir jeg nødt til å kaste det - og det er jo bare dumt! Minst like viktig for miljøet som det å spise mindre kjøtt, er det å spise opp den maten man har. Det kastes altfor mye mat, og det har jeg ikke tenkt til å bidra til! Tvert i mot.

Mine tips til mindre matforbruk:

1, Fornuftid fryserbruk!
  • Når du kjøper store pakker med mat (særlig gjelder dette kjøtt) - frys ned i porsjonspakker til senere bruk. Det er f.eks. overraskende hvor fort en åpnet pølsepakke blir sur og uspiselig... Del heller inn restene i forhold til hvor mye du spiser om gangen, og frys ned. Og kjøper du en familiepakke med kyllingfilet når du egentlig bare spiser en om gangen, frys ned de resterende i pakker med én og én.
  • Et tilleggstips til det forrige punktet, er at i en del tilfeller kan det være lurt å forberede kjøttet før du fryser det. om jeg f.eks. kjøper en hel indrefilet av svin, skjærer jeg opp hele i skiver, legger alt i marinade og pepper, og fryser ned det ferdigmarinerte kjøttet i porsjoner. Enda enklere når man skal bruke det senere! Fungimarinert indrefilet av svin er en av mine store favoritter - og har jeg en ferdigmarinert porsjonspakke kjøtt og en frossen porsjon hjemmelaget potetstappe, er dette veldig enkel fastfood :)
  • Også porsjoner av ferdig mat, lønner det seg å fryse ned i porsjonsposer. Det aller meste egner seg faktisk godt for nedfrysing. Mine frysefavoritter er potetstappe, Ungarsk gulasj, suppe med kikerter og falafel. Når jeg lager dette, lager jeg alltid mye større porsjoner enn jeg spiser, og fryser ned mange porsjoner til senere.
  • En del hermetikk kan også fryses. Åpner jeg f.eks. en boks hermetisk babymais og en boks vannkastanjer til woking, skjærer jeg opp også det jeg ikke bruker i biter, og fryser ned som en enkel wokblanding til senere.
  • Enda en ting jeg fryser ned, er brødene jeg baker. Når brødene er avkjølt, skjærer jeg alle i skiver, og legger dem i fryseren. Når jeg skal ha brød, tar jeg opp én og én skive og varmer den i brødristeren. Så godt som ferskt brød hver gang!
2, Planlegging og organisering!
  • Planlegg middagen tidlig på dagen, eller dagen i forveien. Har du en plan, er det alltid lettere å utnytte frossenmaten du har i fryseren, og bare kjøpe inn det du vet blir spist opp.
  • Ha oversikt! Har du ikke orden og oversikt i fryseren og kjøleskapet, kan jeg garantere at mye mat blir liggende til den blir dårlig. Vit hva du har i fryser og kjøleskap, og planlegg deretter.
Kort oppsummert: frys ned, planlegg og hold oversikt! Dette er mine hovedleveregler på kjøkkenet, og som gjør at jeg har mulighet til å spise godt og sunt og variert, og ikke bruke annen halvfabrikat enn den jeg lager selv. Dessuten er utsiktene til å ha lettvinn og god frossenmat på klar i fryseren, en ekstra motivasjon til å lage bra mat fra skrætsj!

Og når det gjelder akkurat hva jeg spiser, lever jeg etter "spist godt, sunt og variert, til regelmessige tider og alt med måte". Det funker for meg :)


Neste mandag skal det bli kjøttfritt igjen, forhåpentligvis etter en ny og spennende oppskrift. Jeg har fått meg en ny vegetarkokebok, som jeg gleder meg til å gyve løs på!

4 kommentarer:

  1. Som om jeg skulle ha sagt det selv!

    SvarSlett
  2. helt helt enig. jeg forstår det kan være vanskelig for en stor familie å alltid spise opp alt som er i kjøleskapet, men hvis en bor alene syns jeg nesten ikke en har noen unnskyldning.

    dessuten vil en merke hvor mye mindre penger enn bruker på mat ved å lage store porsjoner og fryse ned. hvis jeg tenker meg litt om når jeg er i butikken, klarer jeg fint å bruke kun 300 kr i uka på mat, uten at det består av nudler og suppeposer. :) med mye basisvarer i skapet og fiskefileter i fryseren, trenger jeg jo bare grønnsaker og pålegg, pluss supplering av tørrvarene.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for påminneren:-) Den trengte jeg virkelig. Alt for lett å kaste rester som har stått litt for lenge. Restene har jeg fordi jeg bare rasket med meg noe halvfabrikata etter jobb. Dette igjen fordi jeg ikke tok meg 5-10 min dagen før til å planlegge å bare spise restene fra sist dag. Du er flink du!!

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)