mandag 7. mars 2011

Meat Free Monday - Bhuja-linsegryte



Denne ukens kjøttfrie middag ble enda en oppskrift fra boka "Gourmet vegetar". Virkelig bra kokebok, altså! Det er mye mer der jeg vil prøve meg på, så den kommer jeg til å trekke frem flere ganger i ukene som kommer. I dag ble det en KNALLGOD Bhuja-linsegryte (s. 218, for de som har boka). Virkelig urtolig god gryte, med herlig fyldig og kremet saus med linseboller, gulrot og asparges i (i oppskriften stod det brekkbønner, men jeg brukte asparges, som ble kjempegodt det og).

Det er litt jobb med denne gryta, men linsebollene kan man lage på forhånd, så det slipper å bli så mye på én gang. Jeg lagde litt under halv oppskrift, men fikk allikevel alt for mange linseboller, og frøs ned halvparten. Håper de tåler nedfrysingen fint, så kan jeg bare slenge de i en gryte senere en gang.

Linseboller lagde jeg av:
150 g grønne linser, legges i bløt over natta
1/2 løk, rives
1 potet, rives
1 ts malt spisskummen
1 ts malt gurkemeie
(1 ts koriander, for de som liker det ( det gjør ikke jeg))
50 g hvetemel
Olje, til frityrsteking

Til resten brukte jeg:
1 fedd hvitløk, presses
1/2 ss revet, fersk ingefær
1 dl tomatpuré
2 dl grønnsaksbuljong
1 dl fløte
100 g asparges eller brekkbønner
1 gulrot, i tynne skiver

1. Fjern det meste av væsken fra den pressede løken og poteten, og bland linser, løk, potet, spisskummen, gurkemeie og mel i en bolle. Rull blandingen til valnøttstore boller, og sett de på et brett. Sett brettet i kjøleskapet en halvtime.





2. Stek bollene i mye olje på høy varme (frityrstek) i ca 5 minutter, eller til de er gyllenbrune. La dem dryppe av på kjøkkenpapir.

3. Varm ekstra olje i en stor kjele, og stek hvitløk og ingefær på middels varme i ca et minutt. Rør inn tomatpuré, buljong og fløte. Kok opp, skru ned varmen og la det småkoke uten lokk i 10 minutter. Tilsett linseboller, bønner og gulrot, og la det småkoke under lokk i 35 minutter. Rør av og til.



I oppskriften står det at gryta skal serveres med pitabrød, men jeg lagde bare en enkel salat i stedet, bestående av isebergslat, slangeagurk, alfalfa-spirer og tomat.



Og til slutt har jeg en liten innrømmelse å komme med. Denne ukas Meat Free Monday gjennomførte jeg på lørdag i stedet for i dag. Det kan godt hende jeg kommer til å gjøre det på denne måten flere ganger også, når det er vanskelig for meg å gjennomføre det på en mandag. Det har jo egentlig ikke noe å si hvilken dag som er kjøttfri, og det er ikke noe poeng i å gjøre ting vanskeligere enn de er. Men jeg vil fortsette å blogge om det på mandager, under overskriften Meat Free Monday. Noen innsigelser?

6 kommentarer:

  1. Minnet litt om falafel de linsebollene, men jeg ville trodd at linsene skulle knuses, for en bedre konsistens, men ser nå ut som at det ble veldig bra resultat uten å knuse de! Må prøves ;)
    Ingen insigelser mot meat free lørdag istede :)

    SvarSlett
  2. Lemi: men veldig ulikt falafel i smak! Kjempegodt, og bra konsistens selv med hele linser :)

    SvarSlett
  3. oj vad med gott!

    sv: det går jättebra :D gulligt av dig!

    SvarSlett
  4. Det tror jeg at jeg må prøve en gang; så veldig godt ut!

    SvarSlett
  5. Hvordan gikk det med de fryste linsebollene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Det husker jeg faktisk ikke.. Det er så lenge siden jeg lagde disse. Men ferske husker jeg i alle fall at de er veldig gode. :)

      Slett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)