mandag 24. januar 2011

Meat Free Monday - Krydrede kikerter og pannebrød



Heldigvis ble mandagsmiddagen reddet av en leser. I stedet for Jamie Olivers Curry, som jeg har laget flere ganger før, ble det krydrede kikerter! Oppskriften jeg fikk, finner du inne hos Anne ved å trykke her - og hun har fått den fra Den store vegetarkokeboken (som jeg nå ønsker meg!). Jeg har kopiert oppskriften, og gjort noen små endringer:

1/2 løk
1 fedd hvitløk
1 ss olje
1ts chilipulver
1 ts salt
1 ts gurkemeie
1 ts paprikapulver
1 ss malt spisskummen
1 boks kikerter, avrente
1/2 boks hakkede tomater
1 ts garam masala

Garam masala hadde jeg ikke, og måtte slå opp hva var. På wikipedia står det: "Garam masala er en indisk krydderblandning. Blandingen kan variere, men inneholder som regel; sort pepper, chilipepper, koriander, spisskummen, kardemomme, kanel, muskat og nellik." - og alt det hadde jeg, så da blandet jeg det selv :)

Skjær løken i tynne skiver og press hvitløken. Varm olje i en panne eller kjele. Tilsett løk og hvitløk, stek ved middels varme under omrøring til løken er myk.
Ha i chilipulver, salt, gurkemeie, paprika, spisskummen og koriander. Stek i 1 minutt. Ha i kikerter og hakkede tomater og rør sammen. La det småkoke under lokk i 20 minutter. Rør om i blant. Rør deretter inn garam masala og la det småkoke under lokk i 10 minutter til.



Ved siden av lagde jeg ris og stekepannebrød. Stekepannebrød er veldig enkelt; Bland sammen mel (i dag brukte jeg speltmel), vann og litt salt og eventuelt annet krydder til en fast deig, la deigen hvile i 15 minutter, klem deigen flat og stek i stekepanne med smør.





Jeg fikk dessuten flere fristende matforslag i dag, og neste mandag tror jeg det blir veggie-burritos!

2 kommentarer:

  1. Det der så utrolig godt ut ^^ Tror nesten jeg må prøve det jeg også en eller annen gang :D

    SvarSlett
  2. Gøy at du prøvde oppskrifta! Og bra at du fikk blandet deg garam masala selv, hadde ikke blitt helt det samme uten. Garam masala er nok favorittkrydderblandingen min :-)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)