søndag 19. desember 2010

Julekjeks

Noe jeg baker mye av hvert eneste år, er julekjeks etter følgende oppskrift. De blir KNALLGODE, og slår an blant alle jeg kjenner!
  • 180 g sukker
  • 180 g brunt sukker
  • 240 g smør
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts vaniljesukker
  • 380 g mel
  • 2 egg
  • 1,5 plate kokeesjokolade
  • 1 stor pose Nonstop
Sukker og smør røres hvitt. Ha i de andre ingrediensene.

Sjokoladen hakkes i biter og has i deigen. Nonstopene som ikke har julefarger hakkes også i biter og has i deigen.

Settes på bakepapir som små "knorter" med deig. Litt større enn en teskje er passe.
Kakene eser ut en del under steking, så plass på at de har god plass rundt seg.
Trykk så en rød eller en grønn non-stop på hver kake.

Kakene stekes på 200 grader i 7-10 minutter.





8 kommentarer:

  1. Mmmmm, disse må prøves ut! Herlige sjokoladekjeks med en julevri:)

    SvarSlett
  2. Såg gode ut! Og ellers må eg seie at eg likar majakjolane dine veeldig godt! (og klarte å gå glipp av lotteriet dit...) Flink er du!

    SvarSlett
  3. Disse tror jeg nok at jeg også prøver - takk for at du deler

    SvarSlett
  4. Hei! Jeg kom inn i bloggeland ved en ren tilfeldighet for noen måneder siden. Nå er huset nyoppusset, og disse deilige kakene lagde jeg og min eldste sønn i går. De er virkelig supergode og lette og lage. (Kanskje ikke så sunne;)) Tusen takk! Stine:)

    SvarSlett
  5. Flaks at jeg hjertet denne bloggposten, for ikveld trengte jeg noe godt! Dette er jo slike ingredienser man ofte har i skapet. Smekket sammen en runde nå, men uten sjokolade eller nonstop (det hadde jeg nemlig ikke i skapet!), hadde i litt kanel istede, og resultatet smelter på tungen! Takk for oppskrift :D

    SvarSlett
  6. Høres supergode ut! Hvor mange kjeks får du av den oppskriften? Er det nok til å fylle en slik normalt stor "juleboks" som på bildet?

    SvarSlett
  7. Oi, godt spørsmål.. Mener å huske jeg får ca 5 fulle stekeplater. Det blir i alle fall mer enn boksen på bildet :)

    SvarSlett
  8. Her i huset har vi vært lei av julekjeks i mange år, men det var før vi prøvde denne:)Jeg lagde 1 porsjon som jeg skulle ha med på kakebyttedag(alle har med en sort hver så bytter vi og får ihvertfall 7 sorter), men med 3 barn så sa det rokk sokk så var den borte. Nå har jeg lagd en dobbel porsjon, men de spiser mens jeg lager, så tror jeg må finne et gjemmested for disse;)

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)