fredag 5. november 2010

Operaen

På søndag skal jeg i operaen og se balletten Mesteraften 2010. Jeg elsker ballett, og gleder meg veldig. Det er så fascinerende å se kroppsbeherskelsen og alt det flotte balettdansere kan gjøre..
"Mesteraften 2010 er således et innblikk i ballettens utvikling, men først og fremst er det en reise i inntrykk og opplevelser. Der Enemy in the Figure av William Forsythe er rask, rå og intens, er Jirí Kyliáns Bella Figura sterk, var og vakker. I Glen Tetleys klassisk funderte, men kraftfulle Voluntaries er musikken emosjonell og spirituell, mens det i Bella Figura danses til stemningsfull tidligmusikk og Forsythes bevegelser er til skarpe, elektroniske rytmer."


Jeg var i operaen for noen uker siden og, og så Figaros Bryllup. Og det var SÅ BRA! Helt fantastiske prestasjoner, og en veldig bra oppsetning.
Jeg fikk veldig lyst til å gå og se mange flere operaer etter denne.
"”Dette underholder i 200 minutter uten et eneste kjedelige øyeblikk,” skrev en anmelder etter premieren på Thaddeus Strassbergers oppsetning av Figaros bryllup i januar 2009. Mozart-operaen ble en av Nasjonaloperaens store suksesser i forrige sesong. Nå er produksjonen tilbake, med et spennende lag av unge, lovende, norske sangere i alle fem hovedroller."


(Sitater og bilder er tatt fra operaen.no. Link til forestillingene på bildene)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)