mandag 6. september 2010

Meat Free Monday - Grønnsakswok

Jeg fortsetter å følge opp Meat Free Monday, og i dag blir det grønnsakswok til middag. Ikke særlig spennende kanskje, men godt og sunt :)

Hvis noen av dere lurer på noe rundt dette påfunnet med Meat Free Monday, kan jeg fortelle at det er en kampanje som er satt i gang som et miljøtiltak. Om flere kutter ut kjøtt én dag i uka, kan det visstnok være en stor fordel for miljøet.

Det som er interessert i å lese mer om dette, kan f.eks. kikke på artikkelen 10 ways vegetarianism can help save the planet, lese intervjuet med Paul McCartney - som satte i gang kampanjen i Storbritannia, kikke på websiden til Meat Free Monday, Kjøttfri mandag på Facebook, og sikkert mange mange flere steder!

For tips til vegetaroppskrifter, kan jeg anbefale Norsk vegetarforum, vegetaroppskrifter fra the Guardian, bloggen Veggie in Norway, VegWeb, og en blogg som på langt nær er ren vegetarmatblogg, men som blant annet har en del oppskrifter som er allergivennlige og uten gluten, melk, gjær, sukker og kjøtt og for øvrig er en kjempefin blogg: siljesreise.blogg.no. Husk på at det også går an å klikke på taggen MeatFreeMonday på bloggen min - som vil bli mer og mer innholdsrik med tiden.



Dette er det som skal wokes hos meg i dag: vannkastanjer, babymais, brokkoli, tynne strimler av gulrot og kålrot, squash, solsikkefrø og nudler.

3 kommentarer:

  1. Vet du hvor man kan få kjøpt wokpanne uten teflonbelegg?

    SvarSlett
  2. Hmm, no idea. Min er med teflon. Er ikke teflon bra å bruke, eller hva er greia?

    SvarSlett
  3. Det er et belegg som ikke er særlig gunstig å få i seg..
    Googlet bare teflon+gift sånn kjapt...
    Og eks.

    http://www.tu.no/nyheter/energi/article22582.ece

    http://www.dagbladet.no/dinside/2003/06/11/370884.html

    Det beste er wokpanner av stål:) Men jeg har enda ikke funnet det...

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)