mandag 2. november 2009

Minst mulig blitz

Jeg prøver i den grad det er mulig, å unngå å bruke blitz. Med blitz blir det kjipe farger, og bildet blir flatt og kjedelig og uten riktige skygger. Det ødelegger ofte hele bildet. Men det gjør jo også at jeg sliter en del med å få godt nok fotolys når jeg skal ta bilder innendørs.

Når jeg tar bilder innendørs uten blitz blir det veldig fort uskarpt, selv om det er midt på dagen og forholdsvist lyst. (Men jeg mistenker at dette også har noe med kamerakvaliteten å gjøre.) Trikset er å holde kameraet så stille som mulig, gjerne støtte det inntil noe, og ta mange bilder. Da bør i alle fall noen bli bra, og det er absolutt verdt det fremfor å måtte bruke blitz.

Her er et eksempel med to bilder jeg har tatt av stuen min rett etter hverandre - i nøyaktig samme lys (skumring) og fra nøyaktig samme posisjon. (Jeg har ikke fikset på noen av dem i Photoshop.) I mine øyne er det umulig å ikke være enig i at blitz er kjipt.

Uten blitz:


Med blitz:


Håper noen blir inspirert av dette til å bruke det naturlige lyset bedre, og ikke bruke så mye blitz ;)

5 kommentarer:

  1. Ja, skjønner hva du mener! Har du sett hotel babylon da? Det er en veldig bra serie:)

    SvarSlett
  2. Så flott blogg du har - glad jeg fant deg! Er for øvrig helt enig når det gjelder blitz, den passer best til å lyse opp forgrunn, veldig diskret, selvsagt.

    SvarSlett
  3. Dumpet innom bloggen din i går via Epla.no. Lykke til med salg av tingene du lager.
    Jeg synes du tar mange veldig fine bilder. Hva slags kamera har du? ...og pleier du å fikse opp bildene i Photoshop?

    SvarSlett
  4. Hei Belle, så koselig at du fant meg :)

    Takk for det. Jeg har bare et lite kompaktkamera som er flere år gammelt. Canon digital ixus 700. Det er veldig fint til å være kompaktkamera, men det er som sagt gammelt, og jeg har lenge siklet på et Canon EOS 500D, eller et av de andre i EOS-serien.

    Jeg gjør ikke så mye i photoshop, men jeg fikser ofte litt på curves (ctrl+m) og levels.

    SvarSlett
  5. Blitz suger. Jeg dør litt inni meg hver gang jeg er i en situasjon der jeg MÅ bruke blitz, bildene blir jo bare rævva uansett :P

    Ellers må jeg bare få si at jeg elsker leiligheten den. Den har den varmen og hjemmefølelsen jeg så gjerne vil ha her hoss oss også, men jeg får det ikke til! Alt er bare virvarr av ting jeg trodde jeg ville ha der og da, og så innser jeg etter ei stund at det ikke var helt rett likevel, men iom at det kosta en del penger, er det ikke bare å kaste det ut heller. Har planer om å legge spisebordet på finn, bare for å se hva jeg kan få for det. Hvis jeg kan få en ok pris, får jeg kanskje lov til å selge det uten at Stian blir oppgitt over mine vingleferdigheter.

    For ikke snakke om styggestygge SVARTE skinnsofaer som revner i alle sømmer, men som vi ikke gidder å bytte ut før vi har litt større unger, for praktiske er de jo, åkke som. Må få ordna no trekk der, men det blir som oftest med tanken. Akk ja :P

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)