fredag 23. oktober 2009

100% naturlige materialer

Jeg bruker bomull, lin, ull, silke og viskose. Kun naturlmaterialer. I alt jeg har på meg og i alt jeg syr. I tillegg oppdaget jeg nylig stoffet acetat. Det er fremstilt av cellulose, og er et kjempegodt alternativ til f.eks. fórsilke, som ellers pleier å være i polyester.

Det irriterer meg at det er så pokkers mye akryl og polyester overalt. Jeg har hengt fra meg mange fine klesplagg i butikker etter å ha sett på lappen at det står 100% akryl. Da er det helt uaktuelt. Jeg får rett og slett ikke til å bruke det, og grøsser bare ved tanken.

I barnekjolene jeg syr og skal selge på Elpa, kommer jeg også til å holde meg utelukkende til naturmaterialer. For det meste bomull, men antagelig noe ull også. Lin holder jeg meg unna til barnekjoler har jeg funnet ut, siden jeg tror småbarnsforeldre ikke er spesielt interessert i å stryke en barnekjole etter hver vask ;)

1 kommentar:

  1. Ti hi... husker da jeg litt for høyt kalte en genser av akryl på VeroModa for svettefaen. Plagg i slike kunstige materialer er jo nesten klin umulige å vaske skikkelig rene.

    SvarSlett

Takk for alle kommentarer og tilbakemeldinger! :)